Halvmørkt og delikat glatt dekkblad. Ingen vener og faktisk en tydelig "quadruple cap" (er det et ord?
). Dekkbladet er litt oljete.Sigaren gir jevn motstand hele veien når jeg trykker den sammen, dette lover bra.
Lukt:
Dekkbladet lukter.. godt. Jeg klarer ikke å definere lukten annet enn at den er nettop det, god. Også lukter det ikke fjøs sånn som mange andre sigarer
. Innlegget lukter deilig. Nesten litt som lukten som møter deg i døren når du går inn i en tobakksforetning (du vet, sånne som faktisk fantes i gamledager).Etter opptenning lukter sigaren fortsatt herlig. Med fare for å virke sentimental, minner lukten meg om hvordan det luktet i stuen hos bestemor og bestefar når bestefar pleide å røyke sigar da jeg var yngre (tidlig 90-tall).
Trekk:
Trekken er perfekt. Ikke mer å si om den saken.
Smak:
Før opptenning smaker den svakt av jord.
Smaken etter opptenning sliter jeg litt med å beskrive. En dårlig beskrivelse kan vare tobakk-jord-og-pepperaktig, uten at noen av er mer fremtredende enn de andre. Den pepperaktige smaken er bare tilstede uten å være stikkende. Det høres kanskje rart ut men smaken er utrolig behagelig. Etterhvert blir den litt mer rå i smaken uten at den på noe tidspunkt blir ubehagelig. Klarer ikke helt å plassere ettersmaken. Aner etterhvert en svak smak av sedertre. Etterhvert forsvinner denne smaken samtidig som råheten avtar. Når dette skjer er sigaren utrolig behagelig og smooth. Fortsatt vanskelig å definere, men den er litt som en berg-og-dalbane. Etter hvert trer smaken av brente mandler inn og denne holder seg sammen med den tidligere nevnte tobakk-jord-og-pepperaktige smaken helt til sigaren slokker av seg selv når det er ca. 1,5 cm igjen av den.
Inntrykk:
Jeg sliter med å beskrive nøyaktig hva det er jeg smaker, men sigaren går fra å smake godt til behagelig til latterlig behagelig. Fra hva jeg har hørt så smaker denne sigaren "old-style Partagas". Hvis det stemmer så ønsker jeg meg et lass med "old-style Partagas"sigarer. Sigaren har perfekt trekk, den brenner jevnt helt til siste sukk og produserer MASSE tykk røyk. Jeg tør forøvrig påstå at den minner ganske mye om Vegueros Especiales No. 1, bortsett fra at denne er smoothere enn Veguerosen.
Konklusjon:
Herlig! Hvorfor sluttet de å produsere disse?
Røyketid:
Ca. 1 time. Hadde det ikke vært for at det begynner å bli kaldt utendørs så fort solen forsvinner ville jeg ha prøvd å røyke den saktere for å se hvordan det hadde påvirket smaksprofilen. Sigaren var aldri i nærheten av å dø ut så det burde ikke være noe problem å la den hvile litt lenger mellom dragene.
Bilder:
Tillater meg å være lat. Bilder kommer, men de kommer senere (forhåpentligvis i kveld) :p.

PS Sigaren var fra 1998.