Norsk Sigarforum

Alt du trenger å vite om sigarer.

Partagas Charlottes

Moderator: NSF Moderator

Partagas Charlottes

Innlegg Kristobald » 06 Okt 2009, 19:15

Konstruksjon:
Halvmørkt og delikat glatt dekkblad. Ingen vener og faktisk en tydelig "quadruple cap" (er det et ord? :D). Dekkbladet er litt oljete.
Sigaren gir jevn motstand hele veien når jeg trykker den sammen, dette lover bra.

Lukt:
Dekkbladet lukter.. godt. Jeg klarer ikke å definere lukten annet enn at den er nettop det, god. Også lukter det ikke fjøs sånn som mange andre sigarer :). Innlegget lukter deilig. Nesten litt som lukten som møter deg i døren når du går inn i en tobakksforetning (du vet, sånne som faktisk fantes i gamledager).
Etter opptenning lukter sigaren fortsatt herlig. Med fare for å virke sentimental, minner lukten meg om hvordan det luktet i stuen hos bestemor og bestefar når bestefar pleide å røyke sigar da jeg var yngre (tidlig 90-tall).

Trekk:
Trekken er perfekt. Ikke mer å si om den saken.

Smak:
Før opptenning smaker den svakt av jord.
Smaken etter opptenning sliter jeg litt med å beskrive. En dårlig beskrivelse kan vare tobakk-jord-og-pepperaktig, uten at noen av er mer fremtredende enn de andre. Den pepperaktige smaken er bare tilstede uten å være stikkende. Det høres kanskje rart ut men smaken er utrolig behagelig. Etterhvert blir den litt mer rå i smaken uten at den på noe tidspunkt blir ubehagelig. Klarer ikke helt å plassere ettersmaken. Aner etterhvert en svak smak av sedertre. Etterhvert forsvinner denne smaken samtidig som råheten avtar. Når dette skjer er sigaren utrolig behagelig og smooth. Fortsatt vanskelig å definere, men den er litt som en berg-og-dalbane. Etter hvert trer smaken av brente mandler inn og denne holder seg sammen med den tidligere nevnte tobakk-jord-og-pepperaktige smaken helt til sigaren slokker av seg selv når det er ca. 1,5 cm igjen av den.

Inntrykk:
Jeg sliter med å beskrive nøyaktig hva det er jeg smaker, men sigaren går fra å smake godt til behagelig til latterlig behagelig. Fra hva jeg har hørt så smaker denne sigaren "old-style Partagas". Hvis det stemmer så ønsker jeg meg et lass med "old-style Partagas"sigarer. Sigaren har perfekt trekk, den brenner jevnt helt til siste sukk og produserer MASSE tykk røyk. Jeg tør forøvrig påstå at den minner ganske mye om Vegueros Especiales No. 1, bortsett fra at denne er smoothere enn Veguerosen.

Konklusjon:
Herlig! Hvorfor sluttet de å produsere disse?

Røyketid:
Ca. 1 time. Hadde det ikke vært for at det begynner å bli kaldt utendørs så fort solen forsvinner ville jeg ha prøvd å røyke den saktere for å se hvordan det hadde påvirket smaksprofilen. Sigaren var aldri i nærheten av å dø ut så det burde ikke være noe problem å la den hvile litt lenger mellom dragene.

Bilder:
Tillater meg å være lat. Bilder kommer, men de kommer senere (forhåpentligvis i kveld) :p.
Bilde    Bilde

PS Sigaren var fra 1998.
Sist endret av Kristobald den 07 Okt 2009, 14:48, endret 1 gang
Kristobald
Moderator
Moderator

Sv: Partagas Charlottes

Innlegg Dale » 06 Okt 2009, 23:02

knall omtale kristobald
høres ut som en sigar man bør prøve.
Why pay $100 on a therapy session when you can spend $25 on a cigar?
Brukerens avatar
Dale
Churchill
Churchill

Innlegg Kristobald » 07 Okt 2009, 10:07

Jepp! Hvis man kan få tak i de.
Kristobald
Moderator
Moderator

Innlegg Fidelio » 07 Okt 2009, 14:42

En av mine absolutte favoritter. Har fem igjen fra kassen min fra '98, men de kommer nok til å forsvinne forholdvis raskt.
Augusto Cigars
Brukerens avatar
Fidelio
Lonsdale
Lonsdale

Innlegg Dale » 07 Okt 2009, 18:09

å har da sett de til salgs flere steder. husker ikke noe om pris da men...
hmmm sjekka rundt en gang til men finner de ikke noe sted nå.
mystisk siden jeg sjekka de etter å ha lest en omtale om de....
Sist endret av Dale den 07 Okt 2009, 21:52, endret 1 gang
Why pay $100 on a therapy session when you can spend $25 on a cigar?
Brukerens avatar
Dale
Churchill
Churchill

Re: Partagas Charlottes

Innlegg Kristobald » 08 Mai 2010, 15:52

Har fått tak i to bokser av disse, en fra 1998 og en fra 1999. Prøvde nettop en av de fra 99 og selv om smakene som lurer i bakgrunnen er mye de samme som sigaren jeg skrev omtale av så synes jeg den var svært syrlig/harsk i smaken. Mulig disse blir bedre etterhvert men foreløpig så er det 98-årgangen som gjelder!
Kristobald
Moderator
Moderator

Re: Partagas Charlottes

Innlegg Fidelio » 10 Mai 2010, 00:18

98 var jo et overlegent bra år på Cuba da, 99 var vel heller dårlig. 98' Charlotte er en sublim sigar, veldig delikat og rik.
Brukerens avatar
Fidelio
Lonsdale
Lonsdale

Gå til Sigaromtaler

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest